October 7, 2010

Pumpkin and chocolate macarons!

Igår deltog jag på MatHallands branschdag som i år hölls på Ugglarps Grönt. Min uppgift var såklart att bjuda på fika! Temat var "smaken av en plats", vilket var lite av en utmaning. Ugglarps grönt ligger precis vid havet, så jag tyckte det passade fint med chokladmacarons med havssalt. Där odlas även pumpor, så den andra smaken fick helt enkelt bli pumpa. Jag har aldrig förut bakat något med pumpa så det var roligt att testa något nytt. Jag fick själv gå ut på pumpafältet och plocka pumpor till mitt bord!

Jag har numera mängder med pumpapuré i frysen. Finns det någon som har några bra förslag på vad man kan hitta på med den?










9 comments:

  1. Så vackra bilder och jättefina macarons! Du kan ju göra pumpacupcakes, jag har gjort enligt Martha Stewarts recept och de blir riktigt goda och saftiga. :-)

    ReplyDelete
  2. Vilka vackra bilder. Allt ser väldigt smarrigt ut.
    Har tyvärr inget tips på vad man kan använda pumpapure till.

    ReplyDelete
  3. Hej! Jag var också på denna fantastiska braschdag och smakade dina underbart god och vackra macarons. Jag arbetar som kock på Pensionat Frillesberg just nu, och för många år sedan tävlade jag i en kocktävling. Då gjorde jag en jättegod Pumpasoppa med hasselnöt och bacon krispad marulk. Fräs helt enkelt pumpan i hasselnötsolja och smör (använde mig av Butternut pumpa, men det går med vanlig pumpa med), tillsätt en ekfats lagrad chardonnay, vatten och grädde, koka tills pumpan blir mjuk och mixas. Skär sedan marulk i 4x4 cm stora kuber och vänd i hasselnötter som ...

    ReplyDelete
  4. oh nej, jag får skriva en lite förtsättning minsann. ... rostas och finhackas och bacon som finhackats och stekts, låt svalna och torka och blanda med hasselnötterna doppa den saltade och råa marulken i blandningen och stek den. Smaka av soppan med salt och peppar. Servera gärna i en djupare skål och sätt marulken på ett stett och lägg över soppan. Servera en ekfats lagrad chardonnay. Tävlingen var en mat och vin kombinations tävling coh arrangerades av Gallo, vem som vann...ja det var visst jag:)

    ReplyDelete
  5. Otroligt fint, som vanligt Linda. :)
    Kram

    ReplyDelete
  6. På den här sidan fastnade jag! Vilka underbara bilder och bakverk. Hela sidan är fantastiskt fin.

    ReplyDelete
  7. Sana - Tack snälla!

    Tove - Jag har funderat på det med! Fast då skippar jag nog det i frostingen.. det är ju så himla blött!

    Erika - Tack :-)

    Annkie - Wow, det låter lyxigt och gott! Jag förstår att du vann!

    Helena - Tack så hemskt mycket!

    Emelie - Tack så mycket! Kram

    ReplyDelete
  8. Jag har ett recept på ett pumpabröd som är smaksatt med kanel, muskot, nejlikor och valnötter. Lite som en mjuk pepparkaka, fast saftigare. Och så ett recept på en pumpapaj med philadelphiaost. Den är smaksatt i samma stil och blir som en cheesecake har jag för mig. Det var ett tag sen jag bakade dem...
    Kan det vara nåt?

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! :-)