September 16, 2010

Cookies!

Något jag älskar men som jag av någon anledning nästan aldrig bakar är cookies. Jag kan äta hur många som helst, direkt från plåten. Risken att bränna sig är väldigt stor. Igår kände jag hursomhelst för att baka just cookies. Efter att ha kollat runt en stund på olika recept hittade jag den här intressanta kombinationen och slängde ihop ett recept. Beroendeframkallande!
På tal om något helt annat, är det någon mer som ska till Scandinavian Cake Show i helgen?



Cookies med macadamianötter, torkade tranbär och vit choklad
ca 30 st

-3 dl mjöl
-0,5 tsk bikarbonat
-1,5 dl ljust muscovadosocker
-1 ägg
-1 tsk vaniljextrakt
-115 gram rumsvarmt smör
-100 gram vit choklad
-100 gram tranbär
-75 gram rostade och saltade macadamianötter

Värm ugnen till 175 grader.
Blanda mjöl och bikarbonat i en skål. Hacka nötterna och chokladen.
Vispa smör och socker krämigt i en annan skål. Tillsätt sedan vaniljextrakt och ägg och vispa. Blanda försiktigt i mjölblandningen och rör tills det blir en deg.
Tillsätt nötterna, chokladen och tranbären och rör tills allt är väl fördelat.
Rulla ut små bollar (mina var ca 2-3 cm, men gör större för större kakor) och lägg på ett bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt så att de sjunker ihop! Tryck till bollarna så att de blir lite plattare. Grädda i ca 15 minuter.
Njut!


8 comments:

  1. Cookies är så gott, vad söta och knubbiga kakorna blev

    ReplyDelete
  2. Jag har också svårt att vänta tills kakorna kallnat innan jag smakar. :-)
    Det låter som en god kombination av smaker i de kakorna. Mums! Finns det några kvar?

    ReplyDelete
  3. Jag fundera ska baka cookies också hihi ;=9 De tre kompisar är ju riktig bra combo hihi och din cookies look realy YumMy...

    ReplyDelete
  4. Kombinatoner är ju klockren!!! Ser fantastiskt goda ut... Man blir så sugen på att baka...

    Men timmen är för sen nu.. Men imorgon ska jag baka något gott..
    HA det gott!! Mvh Milla

    ReplyDelete
  5. Hej! SÅ goda de ser ut mmmm..
    Jag ska till Göteborg i helgen, är med och tävlar så jag åker dit på söndag.
    Ska du med?
    Hör av dig isåfall vet inte när jag sticker men jag blir där nästa hela dagen och kan inte åka hem förrän efter 17.00.
    Ska gå en kurs också men jag har en plats i bilen.
    Ha det gott
    Annika
    Tårtmagi
    0768-717202

    ReplyDelete
  6. Okej, wow! Din blogg är helt otrooligt fin!! Skall laga cupcakes under veckoslutet och undrar vad ditt bästa chokladmuffinsrecept är. Något som inte är för torrt men inte heller för kladdigt!:D

    ReplyDelete
  7. Linda - Ja, de blev väldigt knubbiga! Trodde faktiskt att de skulle sjunka ut mer, men det gjorde de visst inte.

    Erika - Det fanns några kvar dagen efter.. men inte många!


    Sana - Tack snälla! Man blir ju inspirerad av din påhittighet...

    Milla - Det är ju vid den tiden man är mest sugen.. hehe. Inte bra!

    Annika - Åh, vad kul att du är med och tävlar! Hoppas du vinner! Jag var där igår, men tack så hemskt mycket ändå :-)
    Hur går det i butiken? Jag har smugit förbi några gånger för att spana lite.. ska bli jättekul när ni öppnar!

    Tara - Tack så mycket! Jag gillar Leilas chokladcupcakes, de är väldigt chokladiga! :-)
    Receptet finns här: http://call-me-cupcake.blogspot.com/2010/01/chocolate-cupcakes.html

    ReplyDelete
  8. For en fantastisk blogg - legger meg til som følger!!

    God onsdag!

    Malin

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! :-)