January 10, 2010

Vanilla macarons!

Idag gav jag mig på mitt tredje och absolut inte sista försök att göra macarons. Dessa är jag verkligen nöjd med! Denna gången lät jag äggvitan stå framme i rumstemperatur under dagen (vissa recept kräver flera dagar!) och det blev faktiskt skillnad. Marängen blev högre och lite fastare i konsistensen. Det blev inga extravaganta smakkombinationer denna gången, men man ska inte underskatta det enkla!




Klicka för större bilder!



In English:

Today was my third and absolutely not last attempt at making macarons. I'm really pleased with how these turned out! This time I let the egg whites age during the day (some recipes require several days!) , which I think made quite a difference. The meringue rose a bit higher and got a little firmer. I didn't make any extravagant taste combinations, but simplicity is not to be underestimated!


Basic recipe for macarons
Ingredients:
-100 grams ground almonds
-100-110 grams egg whites (about 3 egg whites), aged 1 day at room temperature
-200 grams powdered sugar
-4-5 tablespoons sugar


1. In a small bowl, mix the powdered sugar together with the almonds. Blend well.
2. In a large bowl, whisk the egg whites with an electric mixer. After they start foaming, add the sugar one tablespoon at a time and continue whipping until it gets thick.
3. Fold the dry mix carefully and slowly into the meringue, use a spatula. Add food coloring if desired until fully mixed.
4. Fill your piping bag and pipe the macarons onto a baking sheet. Leave them to set for 30–60 minutes to form a skin.
5. Preheat the oven to 150° C. Bake for about 8-10 minutes. Let cool completely and then fill with desired filling!
Share to Facebook Share to Twitter Pin This

16 comments:

  1. Men ååh... Jag hoppas att du förstår att din blogg är beroendeframkallande!! Tack förresten för tipset om muffinsformarna =)

    ReplyDelete
  2. Wow...jättesöta fantastic gjort!! Underbar bild

    ReplyDelete
  3. Tusen tack för receptet, har bakat efter detta två ggr nu och det enda som kan gå fel är att man glömmer ta ut de ur ugnen i tid... självförvållat, jag känner till det men det är ju så trist att bara vänta o inte göra något annat under tiden :-). Fler kommer det bli.

    ReplyDelete
  4. jag ska försöka nästa gång eiei jag inte så bra i svenka men tak för din komentera jag älska din blog

    ReplyDelete
  5. Åh vad fina de blev!! Jag måste våga mig på att göra dessa en dag!

    ReplyDelete
  6. åhh sååå fina, helt perfekta macarons! och som alltid riktigt härliga bilder! önskar att du kunde komma och fota hos mig! :)

    ReplyDelete
  7. Your pictures look like they could be in a magazine. I love the color of the macaroons, great job!

    ReplyDelete
  8. Åhhh! Jag vill också prova och baka macaroons... Jättefina bilder på bakverken i din blogg :)

    Helena

    ReplyDelete
  9. ååh, vilka underbara bilder!!! och macaronsen blev så fina, i perfekta mjuka färger. underbart! vad har du för kamera? funderar på att köpa en ordentlig kamera så att man kan börja öva sig på att ta lite snygga biulder ;) Mycket inspirerande!

    ReplyDelete
  10. Vilken underbar blogg du har:)! Allting ser vääldigt gott ut. Å så fina bilder med. Jag väntar redan på kokboken:)

    ReplyDelete
  11. haha. jag tyckte det stod "finmal den såkallade mandeln i en mixer"!! hehe

    ReplyDelete
  12. Dom ser super fina ut. Gud vilken fin och glad blogg du har.

    ReplyDelete
  13. Hej, jag har följt detta recept, och lyckades bara första gången, då såg dom ut med den så kallad fot. Där efter har jag gjort ytterligare 6ggr utan att lyckas men jag använder exakta ingredienser och metod men dom blir bara platta utan fot och verkar mer som vanlig maräng när dom är färdig gräddade. VAD GÖR JAG FÖR FEL, kan nån ge mig råd.Hur gör jag för att få den dära foten (kanten)så att det ser ut som en äkta macaron och inte en vanlig maräng???

    ReplyDelete
  14. Jag blir helt till mig av alla dessa vackra bilder och bakelser.

    Nu när jag såg detta receptet så känns det som att jag måste testa att göra Macarons själv, och testa och fotografera och få lite fina bilder.

    ReplyDelete
  15. hur kommer det sig att du inte har typ karamellgrejj i? Det som måste tas med tempen osv..

    ReplyDelete
  16. man ska banka plåten lite lätt mot ett bort så blir de mycket bättre och spricker inte i ugnen, de får också en mycket snyggare fot! tips tips

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment!