September 12, 2009

Macarons!

Mitt första försök att baka macarons blev faktiskt ganska lyckat! Jag har velat testa förut men aldrig fått tummen ur eftersom det verkar så avancerat, och vart man än läser om dem så står det om olika sätt man kan misslyckas. Fyllningen blev hemmagjord lemoncurd. Jag gjorde några med chokladfyllning också, men de blev inte lika goda. Jag hade velat ha en starkare gul färg på dem, men man kan väl inte få allt antar jag..



Macaron med lemoncurd överst & med chokladfyllning nederst



8 comments:

  1. Hoppas pajen faller dig i smaken!
    Snygga macarons måste jag säga, har själv aldrig gjort såna, än, dina ser riktigt proffsiga ut! Fina bilder!

    ReplyDelete
  2. Fin blogg Linda!
    /Emelie

    ReplyDelete
  3. ååh, underbart fina macarons! och poå första försöket!! wow! mums mums!

    ReplyDelete
  4. Paulina - Jag tror den gör det, är verkligen inne på allt som har med citron att göra just nu! Och tack för den snälla kommentaren, jag blev faktiskt nöjd med tanke på omständigheterna. Kan säga att jag hade smet på dörren och stolarna i köket efteråt.. haha.

    Emelie - Tack söta du! :)

    Linda - Hihi, tack, vad gullig du är!

    ReplyDelete
  5. Jag måste få fråga vad en macaron är?
    Är imponerad av dina bakverk. Jättefina!
    Britt/Amandas mamma

    ReplyDelete
  6. RECEPIS PLEASE, I WANT THEM.
    WHY DO YOU TORTURE ME???
    WHY???

    Rui

    ReplyDelete
  7. Britt - Tack så mycket! :)
    Macarons eller makroner som det egentligen heter på svenska är ett franskt bakverk gjort på äggvitor, mandel, florsocker och socker. Det är ungefär som maräng med fyllning!

    Rui - Sorry! Hehe. You can make them yourself or come here and I'll make them for you! This is the recipe I use:
    http://www.msadventuresinitaly.com/blog/2009/02/25/lemon-french-macarons-with-limoncello-white-chocolate-ganache-recipe/

    ReplyDelete
  8. Thanks i'll check it out

    Kisses
    Rui

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! :-)